"אפ-אל-פי-חן" ספינת מעפילים

במוזיאון ההעפלה וחיל הים הישראלי

 

בגיליון ספטמבר שלנו, סיפרנו לכם על ביקורנו במוזיאון ההעפלה וחיל הים - וכיצד אחת האטרקציות הגדולות ביותר של המוזיאון נסגרה זמנית לשיפוצים לצערנו. הבטחנו שנחזור ברגע שתפתח מחדש... ועשינו זאת!

 

(אם פספסתם את המאמר המקורי שלנו, תוכלו לקרוא אותו כאן.)

 

אז עכשיו נוכל סוף סוף לשתף את הסיפור המרתק מאחורי הספינה המדהימה הזו - עם תמונות למטה, כמובן.

 

הכירו את LCT 147 (ששמה השתנה מאוחר יותר ל- "אפ אל פי חן"), ספינת סער אמפיבית שנבנתה במקור בשנת 1941 כדי להנחית טנקים, כלי רכב וחיילים ישירות על ראשי גשר בחופים. היא ראתה פעולה לראשונה במהלך הפלישה לצפון אפריקה ביוני 1943, ולאחר המלחמה הועברה לזמן קצר לחיל הים האיטלקי לפני שנמכרה לשירות מסחרי.

 

אבל ב-1947, סיפורה קיבל תפנית דרמטית כאשר היא נרכשה על ידי המוסד לעלייה ב' - הארגון שהתנגד למכסות ההגירה הבריטיות המחמירות של התקופה. בין השנים 1934 ו-1948, 116 ספינות הביאו יותר מ-122,000 יהודים לישראל, רובם לאחר מלחמת העולם השנייה. האונייה "אף אל פי חן" הפליגה שבועות ספורים לאחר הפלגת אקסודוס המפורסמת בשנת 1947. שמה החדש - "אפ אל פי חן" - כיבד את רוח הנחישות הזו.

 

ב-17 בספטמבר 1947, היא הפליגה מפורמיה שבאיטליה, כשהיא נושאת 434 ניצולי שואה, צפופים יחד על ספינה שמעולם לא נועדה למספר כה רב של נפשות. כשהתקרבה לפלסטין, מטוס בריטי הבחין בה, וארבע משחתות של הצי המלכותי התקרבו אליה. בכאוס שבא לאחר מכן, "אף אל פי חן" אף ננגחה על ידי אחת המשחתות. בסופו של דבר היא נכבשה ונגררה לחיפה, ונוסעיה נשלחו למחנות מעצר בקפריסין. רוב הנוסעים הגיעו לבסוף לישראל בשנת 1948.

 

עם הקמת מדינת ישראל ביוני 1948, חיל הים הישראלי החדש אסף כל ספינה שמצא - כולל האונייה "אף אל פי חן". היא שימשה ככלי אימונים במהלך מלחמת העצמאות, ובשנת 1956 הוקצה לה תפקיד אחרון במהלך מבצע מוסקטר: העברת טנקים לחוף עזה. מנועיה אפילו כבר לא פעלו - התוכנית הייתה לדחוף אותה באמצעות סירת גרר - אך צה"ל כבש את האזור לפני שהגיעה, והנחיתה בוטלה.

 

"אף אל פי חן" הוצא משירות בשנת 1958, ועשור לאחר מכן, הפכה למרכז האייקוני של המוזיאון בחיפה. זוהי בדיוק הספינה שסוף סוף הצלחנו לראות בביקורנו החוזר.

 

******

עובדה מעניינת ומשעשעת:

 

הספינה מכונה במסמכים 147 LCT, אך הסימונים על גוף הספינה קוראים בבירור 147 TLC. שניהם נכונים!

 

הצי הבריטי שינה את מוסכמות השמות שלו במהלך מלחמת העולם השנייה:

TLC Tank Landing Craft -   (המונח המקורי כשהיא נבנתה)

LCT Landing Craft, Tank -   (הגרסה הסטנדרטית המאוחרת יותר)

 

שינוי קטן - אבל פיסת טריוויה ימית נחמדה לחובבי היסטוריה ☺️.

 

למעלה, זהו הגשר - ממנו הקברנית מניע ומכוון את האונייה

במאמר הקודם, פרסמנו סדרת תמונות מתוך הצוללת. אבל חשבנו שיהיה מעניין לקחת אתכם לסיור רגלי בכל הצוללת! (והסרטון הרועד מוסיף קצת לאפקט של להיות מתחת למים, למרות שזה לא היה מכוון!)

ליצירת קשר
054-6446396 / 050-5921628
[email protected]
או
[email protected]